Op 15 maart 1962 ondertekende Amerikaanse president John F. Kennedy een wet die consumentenrechten meer toegankelijk moest maken. Daaronder vielen vier basisrechten: het recht op veiligheid, het recht op informatie, het recht om te kiezen en het recht om aangehoord te worden. Later voegde men daar nog educatie, gezonde leefomgeving, omruilen en deugdelijke basisproducten aan toe. Op de website van Consumers International lees je er meer over. Wij gaan met deze reportages dieper in op het recht op informatie.
1. Noordzee vol plastic (Koppen)
Vlaamse wetenschappers ontdekten plastic op 5000 meter diep in zee. “Als je één kilo mosselen eet, heb je tot 600 deeltjes microplastics in je maag”, zegt de Gentse professor milieutoxicologie Colin Janssen. "Dat soort microplastics zitten ook in heel wat verzorgingsproducten. Wie weet spoelt u ze wel naar zee als u scrubt, haren wast of tanden poetst."
Bekijk de reportage
2. Thee (Keuringsdienst van Waarde)
Thee maak je van thee. Althans, dat zou je denken. De Nederlandse Keuringsdienst van Waarde vond naast theeblaadjes vreemde korrels in het theezakje. Kleine brokjes met een sterke smaak. Wat zit er naast thee eigenlijk nog meer in het zakje groene of zwarte thee?
Bekijk de reportage
3. De knoopkop (Ook getest op mensen)
Beschouw jij jezelf als een bewuste koper? Neuromarketeers beweren het tegendeel over ons allemaal. Ook getest op mensen gaf aan een proefpersoon 55 foto's van vrouwen, die hij mocht hij beoordelen. Zijn de rationele keuze en die van zijn onderbewustzijn dezelfde?
Bekijk de reportage
4. Geplande veroudering
Geplande veroudering (planned obsolescence) is een bedrijfsstrategie waarbij producten zo ontwerpen en produceren dat ze snel verslijten of minder aantrekkelijk worden. De reportage The Light Bulb Conspiracy vertelt waar deze trend vandaan komt en hoe bedrijven vandaag te werk gaan.
Bekijk de reportage
5. De consument duwt de markt
Plan C en Cojak hielpen bij de organisatie van het netwerkevenement De Consument duwt de markt, in de Gentse Vooruit. Het evenement behandelde het thema 'Hoe kunnen consumenten de markt naar meer duurzaamheid stuwen. Ze maakten dit verslag van het event.
Bekijk de reportage
6. Made in Bangladesh (Koppen)
Koppen vroeg zich af of er zes maanden na de grote ramp van Rana Plaza, een van de grootste industriële rampen van de voorbije 25 jaar, iets veranderd is voor de textielarbeiders in Bangladesh.
Bekijk de reportage
7. Potgrond (Keuringsdienst van Waarde)
Grond heb je overal. Maar zit het in een plastic zak, dan heb je potgrond. Voor orchidee, buxus of bonsaiboom heb je dan weer andere grond nodig. Maar wat is dat voor grond, zo speciaal voor in de pot? De Keuringsdienst van Waarde trekt de natuur in op zoek naar de potgrond.
Bekijk de reportage
8. De biecht van de bankier (Tegenlicht)
Een topbankier schetst in deze reportage een beangstigend beeld van de megalomane macht van banken. Hij vertelt openhartig over de financiële praktijken in de bankenwereld en over zijn eigen rol daarin. De vraag is: hoe zal het verder evolueren?
Bekijk de reportage
9. Dure, duurzame vis (Koppen)
Tegen 2060 dreigt alle vis te verdwijnen. Koppen onderzocht hoe ver we in ons land staan op het vlak van duurzaam, ecologisch vissen. “Nog nergens,” zegt visser Luk Louwagie. Nochtans ontstond 10 jaar geleden de Stichting voor Duurzame Visserijontwikkeling.“Geld in zee gegooid,” meent parlementslid Bart Staes. Eind vorig jaar opende de Stichting zelfs een steunpunt om Belgische vis te promoten in Hongkong.
Bekijk de reportage
10. Angora (Keuringsdienst van Waarde)
Dierenactivisten publiceerden een vreselijk filmpje over konijnen die gekweekt worden voor angorawol. De beelden hadden effect en plots verkocht geen enkele kledingwinkel nog angorawol. De Keuringsdienst van Waarde kwam in contact met een wol-leverancier van H&M en Zara en reisde naar China om de wol zelf te keuren.
Bekijk de reportage