Het Sustainable Planet Film Festival zag in 2005 het levenslicht ter gelegenheid van het UNESCO-tienjarenplan voor duurzame opvoeding. Pamela was aanwezig op de lancering. Ze hield er een pleidooi om tot een samenwerking te komen tussen verschillende marksegmenten en -groeperingen. Meteen werd ze uitgenodigd om in het Amerikaanse marketingteam te zetelen. Op dat moment produceerde en presenteerde Pamela nog de Our Planet tv show en breidde ze de formule dus uit met een LIVE publiek.
Het filmfestival is een mooi platform voor mensen die al met duurzaamheid bezig zijn en voor personen die er al een beetje over weten, maar er graag wat meer over leren. We tonen short films, cartoons, documentaires en ook enkele Belgische films.
Panelgesprekken
Na tien jaar is het duurzaam event uitgegroeid tot een echt familiegebeuren. Het programma toont dan ook een leuke mix van films en randanimatie. “Het filmfestival is een heel mooi platform voor mensen die al met sustainability bezig zijn en voor mensen die er al een beetje over weten, maar er graag wat meer over leren. We tonen short films, cartoons, documentaires en natuurlijk horen daar altijd enkele Belgische films bij. Naast de 'vision room' is er ook een 'knowledge room' en een 'tasting room'. Ik nodig dus telkens een aantal experts uit om te komen spreken over een aantal topics met ruimte voor een Q&A. Zelf modereer ik een pannel, al zal ik nu niet meer te veel in de schijnwerpers lopen. Ik heb al 25 jaar kennis, maar om dan continue eenzelfde persoon op het podium te zien babbelen is boring. Ik heb veel vitaliteit en passie, maar mensen willen wel eens iets anders zien.” (lacht)
Steeds een creatieve locatie
De botanische tuinen van Miami vormen deze maand een prachtig decor voor het duurzaam filmfestival. Een community building die creativiteit uitstraalt is dan weer de setting in Manhattan. Een bewuste keuze, vertelt Pamela. “In het eerste jaar organiseerde ik het filmfestival in een echte filmzaal op het prestigieuze Lincoln Center. Daar ben ik van teruggekomen. Nu kies ik voor locaties die zowel creativiteit als gemeenschapsbeleving vertegenwoordigen, zoals kunstmusea of een 19de eeuws gebouw die door de gemeenschap van de bulldozer gered is. Of in de natuur, zoals in Miami. Dan komt de boodschap - investeren in een duurzame planeet - nog beter aan. Ik bekijk momenteel met een partner hoe we het filmfestival rechtstreeks in heel de wereld kunnen vertonen via een webcast. Afwachten dus. De update volgt binnenkort op mijn website www.sustainable-planet.net.”
Het rippel effect
De belangstelling voor het Sustainable Planet Film Festival is doorheen de jaren aardig gegroeid. Filmmakers vinden ondertussen zelf hun weg naar Pamela. “Ik programmeer voortdurend nieuwe edities, waardoor de pers erover blijft schrijven. Je merkt ook dat mensen die er op afkomen er in hun netwerk over spreken. Daardoor weten filmmakers mij te vinden. Eigenlijk is het filmfestival heel organisch gegroeid. Dat maakte het authentiek. Mensen voelen automatisch aan of iets voor de juiste redenen wordt gecreëerd. Ik denk dat het zichzelf spontaan uitbreid dankzij de positieve energie waarmee het is opgebouwed en wordt onderhouden. Het rippel effect, zeg maar.”
Sustainable Steward Gala
Na het filmfestival in Manhattan worden de galajurken uit de kast gehaald voor het Sustainable Steward Gala. In feestelijke sferen krijgen duurzame pioniers een award voor hun inspanningen. “Het is nu voor de vijfde keer dat ik het organiseer. Deze keer vindt het gala plaats bij Tesla Motors. Wie de award in ontvangst mag nemen? Dat ga ik uiteraard nog niet weggeven. Er komen een drietal personen. Daar is een immens grote naam bij. Maar die onthulling komt nog. Wanneer ze hun award in ontvangst nemen, vertel ik waarom ze in de prijzen vallen. Het gaat niet enkel om green, maar ook om de communityvorming en de manier van denken die de stewards met hun activiteiten veranderen. Ik noem ze 'agents of change'. Het gaat dus om mensen die de huidige - dominante - visie rond economie, ecologie en burgerzin via bepaalde initiatieven in vraag stellen of via originele producten en of diensten duurzame alternatieven ontwikkelen. Almudena Fernandez is een mooi voorbeeld. Zij is een van de Al Gore ambassadrices op wereldwijd vlak. Ze is ook een topmodel die een vegan schoenenmerk uitbouwde. In Barcelona zorgde ze voor de opwaardering van een hele wijk die totaal verloederd was. Ze maakte er plaats voor lokale artiesten en organiseerde er workshops rond duurzaamheid.”
Lees het volledige interview op Susta.be
Volg Pamela Peeters:
www.pamelapeeters.com
www.sustainablestyles.com