Staat er een vervaldatum op de veiligheid van kledingwerkers in Bangladesh?

Staat er een vervaldatum op de veiligheid van kledingwerkers in Bangladesh?

De Transformisten vzw
geschreven door De Transformisten vzwlaatst aangepast op 25/05/2021
Binnen een week loopt het Bangladesh Akkoord af, zonder opvolger in zicht. De Schone Kleren Campagne en achACT duwen op de alarmbel.
Foto: Kristof Vadino

Nooit meer Rana Plaza

In 2013 kwamen bij de instorting van het Rana Plaza complex in Bangladesh 1.134 kledingarbeid(st)ers om het leven. Duizenden anderen raakten gewond. Minder dan een maand later tekenden kledingmerken en -ketens het Bangladesh Akkoord voor brand- en gebouwveiligheid, een historische overeenkomst die ervoor zorgde dat kledingwerkers voortaan veilig konden werken.

Sinds 2013 hebben bijna 200 bedrijven het Bangladesh Akkoord ondertekend, waaronder 11 Belgische. Dankzij die baanbrekende overeenkomst over brand- en gebouwveiligheid is de veiligheid voor 2 miljoen werknemers in 1600 kledingfabrieken gevoelig verbeterd.

Vandaag, 8 jaar later, laten diezelfde bedrijven de overeenkomst aflopen zonder een nieuw akkoord te tekenen. Daardoor komt de veiligheid van miljoenen werknemers in gevaar.

Het werk is nog niet af

Op 31 mei 2021 loopt het huidige Bangladesh Akkoord af. Maar het werk is nog niet af. Volgens het rapport 'Unfinished Business' moet 10% van de voorziene noodzakelijke veiligheidsrenovaties nog worden voltooid.

Kledingmerken en -ketens zouden hun engagement dus moeten verderzetten en liefst nog verbreden. Want ook in andere landen is de veiligheid in kledingfabrieken problematisch: rampen in fabrieken in Marokko en Egypte hebben dat aangetoond.

Opvolger voor Bangladesh Akkoord op tafel 

De vakbonden legden al in januari 2020 een voorstel voor een nieuwe overeenkomst op tafel, met de mogelijkheid om het programma uit te breiden naar andere landen. De merken rond de tafel gingen akkoord om op basis van het voorstel onderhandelingen op te starten, maar vroegen uitstel toen de pandemie uitbrak. Nu krabbelen ze terug. 

De Schone Kleren Campagne en achACT, coalities van Belgische vakbonden en ngo’s, formuleren samen met het internationale netwerk Clean Clothes Campaign een oproep aan kledingbedrijven die inkopen in Bangladesh (dat zijn o.m. H&M, Zara, Primark en C&A): onderteken een nieuwe bindende internationale overeenkomst over fabrieksveiligheid. 

"Lokale en internationale vakbonden zijn duidelijk: een nieuwe bindende internationale overeenkomst moet worden ondertekend als we rampen zoals Rana Plaza willen voorkomen. De veiligheid en het leven van miljoenen kledingwerkers hangen ervan af," zegt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne in België. 

"Bangladesh is niet het enige land waar dodelijke rampen gebeuren, ook in Pakistan zijn er geregeld incidenten in kledingfabrieken en recent ook in Egypte en Marokko. Als het Bangladesh Akkoord in gevaar is, hoe kunnen we dan verwachten dat de situatie elders verbetert? Welk signaal geven deze bedrijven door te weigeren opnieuw toezeggingen te doen?" voegt Sanna Abdessalem van achACT toe.

 

Laat je horen 

Laat de merken weten dat ze een nieuw akkoord moeten ondertekenen via ranaplazaneveragain.org

 

Meer informatie

Lees meer op www.ranaplazaneveragain.org

Lees hier het internationale statement van de Clean Clothes Campaign

 

Schone Kleren Campagne 

De Schone Kleren Campagne in België is een coalitie van vakbonden, ngo’s en consumentenorganisaties: WSM, ABVV, ACV, FOS, ACV Puls, BBTK, ACV Metea, ABVV Algemene Centrale, Test Aankoop en De Transformisten.

De Schone Kleren Campagne maakt deel uit van het internationale netwerk Clean Clothes Campaign, met 17 coalities in Europa en meer dan 200 partners wereldwijd.