Ik ben meer dan mijn kassaticket

Ik ben meer dan mijn kassaticket

Rikolto
geschreven door Rikoltolaatst aangepast op 30/04/2019
Rikolto (Vredeseilanden) herhaalt z'n campagne 'Ik ben meer dan mijn kassaticket' na het succes in 2018. Wat staat er in 2019 op het programma?

Ateliers

Rikolto plant een tiental Ik ben meer dan mijn kassaticket Ateliers. Daarin gaan consumenten samen met de gerant van een lokale supermarkt en enkele experten duurzame / eerlijke handel op zoek naar oplossingen. Samen bedenken ze concrete ideeën om duurzame keuzes makkelijker te maken in onze buurtsupermarkt.

In De Maekerij in Leuven was er er op 25 april 2019  een atelier rond de vraag: hoe maken we van seizoensgebonden en lokaal eten de makkelijkste keuze voor alle Leuvenaars? De deelnemers bedachten samen oplossingen die starten bij de buurtsupermarkt, het restaurant om de hoek, de lokale boer… en bij zichzelf. (Met: de gerant van een buurtsupermarkt, een chefkok en een expert in gedragsverandering. Femma was 'gastvrouw'. 

Het volgende atelier is in De Roma in Antwerpen op 5 juni 2019. Lees er binnenkort meer over op www.meerdanmijnkassaticket.be.

Award

De supermarkten zitten ondertussen niet stil. In het najaar van 2019 gaat Rikolto met het publiek op zoek naar bestaande initiatieven van supermarkten die het ons als consument mogelijk maken "meer dan ons kassaticket" te zijn. Met andere woorden: initiatieven die duurzame voeding mainstream maken – of minstens dat potentieel hebben.

Supermarktketens kunnen hun beste initiatieven tippen voor de Ik ben meer dan mijn kassaticket Award die we eind 2019 uitreiken. Rikolto zal een reeks genomineerde initiatieven in de kijker werken. De komende maanden bepaalt een expertpanel van wetenschappers, retailexperts, boeren en journalisten de criteria.

Wil je de campagne blijven volgen? Registreer je dan via www.meerdanmijnkassaticket.be.