Green Horeca Week 2018

Horeca België spoort de Belgische horecazaken aan om van 8 tot 14 oktober hun inzet voor het milieu in de kijker te zetten door mee te doen met de Green Horeca Week.
Green Horeca Week 2018
Green Horeca Week 2018 is een campagne van Horeca België

Horeca België nodigt de Belgische horecazaken uit om van 8 tot 14 oktober hun inzet voor het milieu in de kijker te zetten door het ‘Green Horeca Week’-charter te onderschrijven met één of meerdere engagementen. In de aanloop naar deze week met extra aandacht voor de planeet laat Horeca België specialisten aan het woord om de horeca-uitbaters te helpen met tips en tricks. Want, meegaan in de duurzame trend is voor iedere horeca-uitbater ook een manier om de nieuwe generatie consumenten aan hun zaak te binden. En om meer omzet te genereren. Dat zegt alvast Tom Wuyts, de bezieler van Horeca België.

Horeca België

De missie van Horeca België is de Belgische horeca-uitbaters helpen door hen een vitrine te bieden en ze in contact te brengen met enerzijds de consumenten en anderzijds de horeca-leveranciers. En de job van de horecamedewerkers een stuk aangenamer maken door voor hen o.a. leuke voordelen te bedingen. Via de website en de diverse communities op social media ondersteunt Horeca België met weetjes, tips en tricks.

Green Horeca Week

Horecazaken die meedoen met de ‘Green Horeca Week’ moeten aan minstens één van de 3 grote uitdagingen voldoen: de voorkeur geven aan lokale producten, een oplossing voorzien voor voedselverlies en drastisch het gebruik van plastic verminderen.

“Iedere horecazaak kan meedoen”, preciseert Tom, de bezieler van Horeca België, “niet alleen restaurants, maar ook brasseries, bistro’s, hotels en cafés kunnen hun inzet voor het milieu via deze campagne in de kijker zetten. Het ‘groene’ verhaal klinkt misschien niet meer sexy, maar als je maar een beetje rondkijkt in de horecazaken en op evenementen, dan zie je, op een handvol na, dat er nog heel wat werk aan de winkel is!”

De voorkeur geven aan lokale producten

De wereld is ons dorp en dus halen we ons voedsel uit de hele wereld. Het ligt nu eenmaal in de winkelrekken, het ziet er goed uit en het is nog goedkoop ook. Maar vooraleer voedingswaren in de winkel belanden, hebben ze heel wat voedselkilometers afgelegd. Dat betekent dat voor productie, verwerking, verpakking en transport heel wat grondstoffen en brandstof zijn gebruikt. België is een KMO-land, ook in de landbouw, waar we nog altijd een sterke gezinslandbouw hebben. Maar die “boert” jaar na jaar achteruit in de statistieken. En dit is evenzeer zo voor de lokale producenten.

“Als horeca-uitbaters bewust Belgische producten aankopen als het kan, betekent dit een zichtbare steun aan de Belgische landbouw en de collega-KMO’s”, zegt Yasmine, de mede-bezielster van de campagne en spreekbuis van Horeca België. “Daarom vragen we aan de deelnemers van de campagne om als eetgelegenheid een suggestiemenu of meerdere gerechten met lokale producten op de menukaart te plaatsen, en als drankgelegenheid één of meerdere lokale dranken duidelijk te promoten.”       

Een oplossing voor voedselverlies voorzien

We spreken van voedselverlies wanneer producten die voor menselijke consumptie bestemd zijn, verloren gaan of weggegooid worden vóór ze geconsumeerd worden. Dus geen bananenschillen en perzikpitten of zo, maar voedsel dat effectief nog eetbaar was.
Voedselverlies is een verliespost voor de horeca-uitbaters. En het drukt zwaar op het leefmilieu. Een goed beheer van de koelkast voorkomt veel voedselverlies. Ook goed ontworpen verpakkingen kunnen voedselverlies voorkomen. Festivals, evenementen en feesten zijn naast gezellige trefpunten voor muziek, lekkere hapjes en drankjes en … voedselverlies.
Als engagement verwacht Horeca België dat de deelnemers een plan opstellen om dagelijks de koelkast te (laten) controleren op restjes, en hiermee creatief aan de slag te gaan. Alsook spontaan en kosteloos een restjesdoos voor te stellen aan hun klanten. 

Het gebruik van plastic drastisch verminderen

Inmiddels zijn er miljarden tonnen aan plastic-afval rechtstreeks of via rivieren terecht gekomen in zeeën en oceanen. Het plastic-afval wordt broos onder invloed van zonlicht en slijt door stromingen en golven. Met als gevolg dat het plastic onder meer in micro- en nanoplastics afbrokkelt. De kleinere fragmenten worden door zeestromen en hevige wind over de gehele wereld verspreid. Het meeste van dit plastic is niet biologisch afbreekbaar en/of oplosbaar en daarom blijven deze schadelijke kleine deeltjes in ons ecosysteem. Er is geen hogere wiskunde voor nodig om in te zien dat de plasticsoep een wereldwijd probleem is geworden. Want gezien deze deeltjes laag in gewicht zijn, kunnen ze vrij eenvoudig loslaten en in het water terechtkomen, waar dus mogelijk gezondheidsrisico’s aan verbonden zijn. Horeca België verwacht van de deelnemers aan deze eerste editie van Green Horeca Week dat ze alle plastic drankbekertjes, dessertpotjes, bestek, bordjes, rietjes, …vervangen door een duurzaam alternatief. En dat ze zo weinig mogelijk gebruik maken van plasticzakjes en -bakjes voor de uitgifte van mijn afhaalgerechten.

Ondersteuning

In de aanloop naar Green Horeca Week laat Horeca België specialisten aan het woord via de website en social media om de horeca-uitbaters te helpen in hun engagement. 
“Alle horecazaken die meedoen ontvangen ook een gepersonaliseerd label om op hun website, social media of menukaart te plaatsen. En ze gaan kunnen rekenen op heel wat media-aandacht. Want meegaan in de duurzame trend is voor iedere horeca-uitbater ook een manier om de nieuwe generatie consumenten aan hun zaak te binden. En om meer omzet te genereren”, besluit Tom.

Meer informatie over Green Horeca Week

Voorkeur aan lokale producten: https://horeca-belgie.pro/green-horeca-week-geef-de-voorkeur-aan-lokale-...

Oplossing voedselverlies: https://horeca-belgie.pro/green-horeca-week-voorzie-een-oplossing-voor-v...

Gebruik van plastic drastisch verminderen: https://horeca-belgie.pro/green-horeca-week-verminder-gebruik-plastic/

Webpagina: https://horeca-belgie.pro/green-horeca-week-2018/

De pioniers: https://www.facebook.com/pg/HorecaBelgieOfficial/photos/?tab=album&album...

Facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/GreenHorecaWeek/

Hashtag op social media: #GreenHorecaWeek

Meer informatie over Horeca België

Website voor de consument: www.horeca-belgie.be

Website voor de horeca professional: www.horeca-belgie.pro

Officiële facebookpagina: https://www.facebook.com/HorecaBelgieOfficial/

Contactpersonen

Tom Wuyts, bezieler
E-mail: TW@horeca-belgie.be  | Telefoon: 0495/53.55.55

Yasmine, communicatieverantwoordelijke
E-mail: Yasmine@horeca-belgie.be | Telefonisch niet bereikbaar
Chatbox: https://www.facebook.com/YasmineHorecaBE