Je hebt het mogelijk zelf ook al meegemaakt dat je printer aangeeft dat de inktcartridge leeg is terwijl er toch nog inkt in blijkt te zitten of dat het duurder is om een wasmachine te laten herstellen dan een nieuwe te kopen. Via hun contact center krijgt Test Aankoop veel van dat soort klachten te horen. Veel toestellen geven veel sneller dan voorzien de geest, soms zelfs nog voor de garantieperiode is verstreken.
Hoe geplande veroudering werkt
De markt voor huishoudtoestellen en hightechproducten is verzadigd waardoor producenten proberen om mensen aan te zetten tot overconsumptie door hun toestellen zo snel mogelijk te laten vervangen door nieuwe. Op die manier stellen ze hun winsten veilig. Dat fenomeen is beter bekend als geplande veroudering.
Veel toestellen geven veel sneller dan voorzien de geest, soms zelfs nog voor de garantieperiode is verstreken.
Producenten kunnen dit op allerlei manieren realiseren: door minderwaardig materiaal te gebruiken, herstellingen onmogelijk te maken, software zo te programmeren dat het na verloop van tijd onbruikbaar wordt, accessoires op de markt te brengen die niet compatibel zijn met eerdere versies van een product,… Er zijn tal van mogelijkheden maar allemaal leiden ze tot frustraties bij de consument en dwingen ze hem tot een nieuwe aankoop. Op het einde van de rit is dat slecht voor je portefeuille en voor het milieu.
8.000 klachten van toestellen die vroegtijdig defect raakten
Sinds 2016 kunnen consumenten via het meldpunt Te rap kapot problemen melden met elektrische toestellen. Test Aankoop heeft inmiddels 8 000 klachten ontvangen over toestellen die veel te snel defecten vertonen.
Nieuwe campagne Te rap kapot
Daarom lanceert Test Aankoop nu een nieuwe campagne waarbij ze internetgebruikers uitnodigen om problemen te melden met toestellen die veel te rap kapot gingen. Voor organisatie is dat kostbare informatie hen in staat stelt om het fenomeen van geplande veroudering beter in kaart te brengen. Ze doen nu voor het eerst ook actief een beroep op het Belgische netwerk van duurzaamheidsorganisaties, van eco-bloggers en invloedrijke personen om onze boodschap te verspreiden. Zo zullen Q-music presentatrice Dorothee Dauwe, Low Impact Man Steven Vromman, Netwerk Bewust Verbruiken, Zero Waste Belgium en eco-blog The Lemon Spoon allemaal de campagne #TeRapKapot ondersteunen.
Voorstellen voor duurzamere producten
Test Aankoop wil de druk op producenten verhogen en hen verplichten om milieuvriendelijkere producten op de markt te brengen … die ook vriendelijker zijn voor de portefeuille van de consument.
Een verlenging van de wettelijke garantietermijn, die nu twee jaar bedraagt, is nodig voor bepaalde productcategorieën. Het is heel opmerkelijk dat talloze toestellen net na het verstrijken van de garantietermijn gebreken beginnen te vertonen.
De lancering van de #TeRapKapot campagne valt samen met een stemming in de Europese Raad over een voorstel van de Europese Commissie over de garantieperiode. Als de huidige voorstellen worden aanvaard, zou dat de Belgische consument benadelen met betrekking tot de garantieperiode. Test Aankoop doet een oproep aan de Belgische regering om de garantieperiode te verlengen waardoor de consument beter wordt beschermd en het probleem van de geplande veroudering wordt ingeperkt.
Er moeten ook maatregelen komen om het herstellen van toestellen te stimuleren. De kans dat de levensduurte van producten zoals tablets, wasmachines en friteuses daarmee stijgt zal dan ook toenemen.
- Dit is een artikel van consumentenorganisatie Test Aankoop -