Delen onder collega's binnenkort nog gemakkelijker
De vzw WijDelen lanceert een aanbod naar bedrijven en organisaties, dat collega's stimuleert om spullen met elkaar te delen.
Palmolie is een veel gebruikt ingrediënt in detergenten, shampoos, cosmetica en andere Procter & Gamble-producten. Het probleem is niet palmolie an sich, wel ‘vuile’ palmolie afkomstig van bosvernietiging. Greenpeace onthulde dat Procter & Gamble palmolie aankoopt bij bedrijven die betrokken zijn bij grootschalige bosvernietiging. Het aankoopbeleid van Procter & Gamble sluit bovendien niet uit dat de palmolie in producten zoals Head & Shoulders gelinkt is aan bosbranden en de vernietiging van het leefgebied van de Sumatraanse tijger.
In plaats van dringende actie te ondernemen, probeert Procter & Gamble zich groen te wassen.
Het onderzoek toont aan dat Procter & Gamble zich bevoorraadt bij verschillende bedrijven die palmolie aanbieden van controversiële plantages. Greenpeace stelde vernietiging van orang-oetan-habitat vast in plantages die gelinkt zijn aan de toevoerketen van Procter & Gamble. Greenpeace heeft ook ontbossing vastgesteld binnen concessies van twee producenten die rechtstreeks leveren aan Procter & Gamble. Volgens de analyse van het aankoopbeleid van Procter & Gamble, kan het bedrijf niet uitsluiten dat in haar producten palmolie wordt verwerkt, afkomstig van bedrijven die gelinkt zijn aan bosbranden en vernietiging van het leefgebied van de Sumatraanse tijger.
Een aantal bedrijven ondernam al stappen om bosvernietiging uit hun toevoerketen te weren. Delhaize, Kellogg’s, L’Oréal, Unilever, Ferrero en Nestlé. De grootste palmoliehandelaar ter wereld, Wilmar International, engageerde zich ook voor een nulontbossingsbeleid dat - samen met de Palm Oil Innovation Group – de business case voor ontbossingsvrije palmolie versterkt.
De voorbije acht maanden heeft Greenpeace Procter & Gamble geconfronteerd met de manier waarop het consumenten blootstelt aan bosvernietiging. In plaats van dringende actie te ondernemen, probeert het bedrijf zich groen te wassen. Dit betekent dat Procter & Gamble je elke keer je een fles Head & Shoulders koopt, betrekt bij dit milieuschandaal. Het is hoog tijd dat Head & Shoulders zich engageert voor 100% bosbescherming en ervoor zorgt dat zijn klanten niet langer betrokken zijn bij de vernietiging van tijgerhabitat.