Organiseer een Repair Café met tips van Michèle

Organiseer een Repair Café met tips van Michèle

De Transformisten vzw
geschreven door De Transformisten vzwlaatst aangepast op 11/05/2017
Michèle besloot enkele jaren geleden om een Repair Café op te starten in Zaventem. “In twee jaar tijd hebben we meer dan 400 geslaagde herstellingen op onze teller en kwamen zo’n 1000 mensen over de vloer.”

Michèle is organisator van het Repair Café in Zaventem. Tien jaar geleden heeft ze haar manier van leven aangepast zodat ze minder afval produceert en minder energie verbruikt. Maar die inspanningen vond ze niet genoeg. “Ik zag een artikel in het krantje van Jette dat ze een Repair Café gingen opstarten en dat ze op zoek waren naar vrijwilligers. Ik heb me aangemeld met mijn naaimachine onder de arm en ik werd textielhersteller”, zegt Michèle.

In twee jaar tijd hebben we meer dan 400 geslaagde herstellingen op onze teller en kwamen zo’n 1000 mensen over de vloer

Al snel merkte Michèle dat een Repair Café ook leuk zou zijn in Zaventem. Maar hoe start je zoiets? “Met de digitale opstartbrocuhe ging ik aan de slag. Ik nam contact op met de milieudienst van de gemeente en kreeg een zaal ter beschikking. Vrijwilligers vond ik heel snel.” Ze startten in 2015 met 5 vrijwilligers. Ondertussen zijn het er al 17 en houden ze elke tweede zaterdag van de maand een Repair Café. “In twee jaar tijd hebben we meer dan 400 geslaagde herstellingen op onze teller en kwamen zo’n 1000 mensen over de vloer. Bij klein elektro herstellen we ongeveer 50% en bij textiel 98%.”

Praktische tips om zelf een Repair Café te organiseren:

  • Ga op zoek naar een zaal, bijvoorbeeld via de gemeente. De meeste gemeenten hebben het verdrag voor minder CO2 getekend en staan open voor burgerinitiatieven.
  • Voorzie een startbudget van bijvoorbeeld 200 euro voor basisbenodigheden zoals affiches, koffie,…
  • Zorg voor bekendheid van je Repair Café: in het lokale krantje, affiches, flyers, Facebook, het gemeenteblad, post je event op Uit in Vlaanderen,… Kijk ook eens of de gemeente wil helpen om publiciteit te maken.
  • Bezoek eens een ander Repair Café, daar krijg je goede raad en misschien wat vrijwilligers die jou ook willen helpen.
  • Ga op zoek naar reparateurs bij groepen zoals de wandelclub, voetbalclub, oudercomité,… Ga ook eens horen bij de integratiedienst. Je moet zeker 2 à 3 elektroherstellers hebben, 1 naaister en 1 persoon voor het onthaal bij de start van je Repair Café.
  • Alle vragen van geïnteresseerden kan je beantwoorden via een centrale mailbox. Vaak vragen mensen op voorhand of ze een bepaald toestel kunnen binnenbrengen.
  • De dag zelf komen er heel wat praktische zaken bij kijken: auto inladen, tafels en stoelen installeren, koffie voorzien, vrijwilligers ontvangen,… en dan kan het Repair Café van start gaan!
  • Zorg goed voor je vrijwilligers, zonder hen is er geen Repair Café.

De voordelen van een Repair Café:

Een Repair Café heeft volgens Michèle heel wat voordelen. “Eerst schrijven mensen zich in en gaan ze aan de ‘wachttafel’ staan. Beetje bij beetje durven ze een tas koffie nemen en beginnen ze te praten met hun buren. Iedereen praat met iedereen en dat vind ik hier zo fantastisch aan. Bij een Repair Café worden de mensen zich ook bewust dat we in een wegwerpmaatschappij leven, dat toestellen geprogrammeerd zijn om niet lang mee te gaan en dat het dikwijls moeilijk is om ze zelf te herstellen. Een Repair Café biedt ook de mogelijkheid om mensen iets bij te leren: ze zitten naast de hersteller en kunnen de herstelling volgen.”

 

- Met het project Simplify Life zet Netwerk Bewust Verbruiken de voordelen en geneugten van een eenvoudiger leven in kijker. Laat je inspireren door de getuigenissen op www.simplifylife.be en ontdek alles over delen, ruilen, repareren en upcycling. Een project in samenwerking met Vlaams-Brabant klimaatneutraal -

CC Repair Café Zaventem