Onder de noemer 'Time to switch voor Nintendo' legt consumentenorganisatie Test Aankoop de Japanse gameproducent Nintendo het vuur aan de schenen. Reden? De Nintendo spelconsole ‘Switch’ wordt te snel na aankoop onbruikbaar door defecte controllers; de herstelling of vervanging onder garantie wordt te vaak geweigerd. Daardoor worden gamers verplicht om tegen een hoge kost te vernieuwen. Voor Test Aankoop is die praktijk onaanvaardbaar, daarom stelde Test Aankoop Nintendo in gebreke met de oproep om alle getroffen consumenten gratis herstel of vervanging te bieden.
Wat is er aan de hand met de Switch?
In 2017 bracht Nintendo de ‘Switch’ op de markt ; met 300 000 verkochte exemplaren, een commercieel schot in de roos. Echter : de geleverde kwaliteit is ondermaats. Vooral de bijgeleverde controllers gaan erg snel stuk en dwingen de consument tot herstel of vervanging tegen een hoge kost. Het probleem kenmerkt zich door het feit dat de figuren op het scherm een eigen leven beginnen leiden en bewegen zonder dat de joysticks zelf gemanipuleerd worden door de gebruiker. Zelda, Mario of Donkey Kong lopen met andere woorden over het scherm zonder dat de gamer de controller aanraakt. Op het internet is dit fenomeen onder gamers gekend als de ‘Joy-Con Drift’. De Franse verbruikersorganisatie, ‘Que Choisir’, ontving zelfs al 7000 klachten van gamers wiens Nintendo Switch onbruikbaar was geworden door het probleem.
Geen transparantie
In België kwam Nintendo alleen maar tussen via herstel of vervanging voor problemen die zich in het eerste jaar na aankoop voordeden. Nadien moest de gamer zo’n 54 euro ophoesten voor één nieuwe Joy-Con en zo’n 80 tot 85 euro voor twee exemplaren. Bij een onafhankelijke hersteller kan de reparatie worden gedaan voor om en bij de 25 euro. Onaanvaardbaar voor Test Aankoop. “Nu het probleem van de vervroegde veroudering van producten brandend actueel is, is de houding van Nintendo niet te verantwoorden”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. Op de ingebrekestelling van Test Aankoop reageerde Nintendo te bekijken om de garantie voor de Switch-consoles uit te breiden van 12 tot 24 maanden maar ondertussen gebeuren de herstellingen of vervangingen eerder officieus en ad hoc. Test Aankoop vraagt Nintendo openlijk te communiceren over deze fabricagefout en alle toestellen gratis te herstellen of te vervangen. De verbruikersorganisatie onderstreept verder dat consumenten steeds recht hebben om twee jaar garantie af te dwingen bij de verkoper.
Te Rap Kapot
Test Aankoop roept consumenten op hun defecte Switch-consoles te melden via zijn website ‘Te Rap Kapot’ (www.terapkapot.be), een meldpunt dat in 2016 werd opgericht om producten op te sporen die vroegtijdig verouderen. Tot op vandaag werden al meer dan 9000 meldingen gedaan op dit meldpunt dat ook de financiële steun heeft gekregen van de Europese Commissie in het kader van het PROMPT-project. Verschillende andere Europese landen hebben sindsdien zelf een meldpunt opgezet naar het voorbeeld van Test Aankoop.
Omdat het Repair&Share Fest gepland op 28 maart in Leuven niet kon doorgaan vanwege het coronavirus, is de geplande reparatie-actie van Nintendo Switch toestellen ook niet doorgegaan.
Dit is een update over het Nintendo dossier door Test Aankoop (van eind april 2020)
Many gamers have answered our call to report issues with the Joy-Con of the Nintendo Switch. And we have received over 600 complaints from owners concerned by the Joy-Con "drift" problem. Thanks to these reports, we were able to put the necessary pressure on Nintendo in order to find an appropriate solution.
Following our campaign in the media, the Japanese company contacted the people who reported their device on our website. The manufacturer's warranty has been extended to 24 months. If their Joy-Con is less than two years old and suffers from the drift problem, they can claim a free repair.
We continue to collect complaints for any defective devices
#Nintendo #joycon #consumerrights