Bijna elke gemeente in Brussel telt een of meerdere Repair Cafés, nu eens door een Franstalige dan weer door een Nederlandstalige organisatie opgericht. Anne is al van bij de oprichting betrokken bij het Repair Café van Sint-Lambrechts-Woluwe dat plaatsvindt in de ‘Ateliers de la Rue Voot’. Op zondag stelt die organisatie haar lokalen ter beschikking aan vrijwilligers van het Repair Café. Dat is superhandig; er is opslagruimte, wifi en gereedschap dat de herstellers mogen gebruiken. Er is zelfs een laspost voor herstellingen aan metalen voorwerpen, daar zijn andere Repair Cafés soms jaloers op.
De uitdagingen van de onthaalmedewerker
Anne is vlot drietalig. Dat komt goed van pas in een gemeente met veel nieuwkomers. Samen met twee andere vrijwilligers verzorgt ze de omkadering van Repair Café Sint-Lambrechts-Woluwe. Zij doen het onthaal, de dispatching en de bar. Dat doen ze met plezier omdat de sfeer in het Repair Café altijd goed zit.
Makkelijk is het niet altijd. Als onthaalmedewerker ziet Anne erop toe dat elke bezoeker bij een hersteller terecht kan. Dat betekent: de volgorde van de herstellingen regelen en de tijd van de herstellers goed verdelen. Het Repair Café heeft daar duidelijke spelregels rond zoals één voorwerp per persoon. Maar niet iedereen respecteert dat. Soms ziet Anne hoe bezoekers toch een tweede voorwerp uithalen, onder het mom van “het is maar iets kleins”.
Ervaring opbouwen is een plus. Anne kan steeds beter inschatten met welk probleem bezoekers komen aanzetten en dus bij welke hersteller ze best aankloppen. Want elke reparateur heeft zijn/haar specialiteit.
Conviviaal
Anne vindt het fijn dat meewerken aan een Repair Café ook een sociaal engagement inhoudt. Heel wat oudere mensen uit de buurt komen gewoon langs voor een babbel bij een tas koffie. Daar maakt Anne graag tijd voor.
Fijn dat meewerken aan een Repair Café een sociaal engagement inhoudt
De vrijwilligers dragen allemaal bij aan de sfeer, de “atmosphère conviviale”. Ervaren rotten helpen beginners. Iedereen helpt iedereen. Bijleren doen ze ook in de laagdrempelige opleidingen van Repair Together (dat is de Franstalige tegenhanger van Repair&Share).
Ethische kwesties
Enkele keren per jaar komen alle vrijwilligers samen voor een feestje en een vergadering. Daar komen wel eens ethische kwesties naar boven, vertelt Anne. Hoe zorgen we ervoor dat we geen concurrentie vormen voor professionele naai- en herstelateliers? Wat te denken van bezoekers die gevonden/gekregen voorwerpen willen laten herstellen om vervolgens door te verkopen? Mensen die dat doen, hebben het vaak niet breed. Maar het Repair Café is uit op herstellen, niet op winst maken ... En wat te denken van winkelketen MediaMarkt, die klanten voor herstellingen doorstuurt naar het Repair Café in plaats van zelf een professionele herstelservice op te zetten? Ook fabrikanten en verkopers hebben toch een verantwoordelijkheid als het op herstellen aankomt?
Tip voor elke gebruiker
Als onthaalmedewerker doet Anne de eerste inspectie van toestellen die mensen meebrengen naar het Repair Café. Ze kent dus de veel voorkomende problemen. We vroegen Anne of ze vanuit die ervaringen tips heeft voor consumenten.
Anne houdt het bij één goede tip: als je iets koopt, laat je dan uitleggen hoe het precies werkt en hoe je het moet onderhouden. Want in het Repair Café blijkt vaak dat mensen niet genoeg van hun toestellen afweten.
Het Grote Repareeronderzoek is de roepnaam van 'Repairable', dat is een project van Netwerk Bewust Verbruiken in samenwerking met Vlaanderen Circulair - lees hier meer!
Foto's: Repair Café Sint-Lambrechts-Woluwe / Tekening: Inge Bogaerts