Geen Dagen Zonder Vlees in 2018
Met trots durft Dagen Zonder Vlees (DZV) zeggen: DZV heeft een frisse golf van bewustwording, inspiratie én gedragsveranderingrond duurzame voeding teweeggebracht. De thematiek leefde in kranten, tijdschriften, sociale media, blogs, restaurants, universiteiten, scholen, bedrijven, supermarkten, in het Parlement, aan de cafétoog en vooral… rond de keukentafel. (Het recente nieuws dat de vleesconsumptie in Europa de voorbije 5 jaar nergens zo sterk is gedaald als in België, was voor ons de kers op de taart!) Maar zonder de steun en het enthousiasme van ontzettend veel mensen samen hadden wij niet zo’n krachtig hefboomeffect kunnen creëren. Daarom willen we iedereen danken die het initiatief -op welke manier ook- mee tot leven heeft doen komen.
Dagen Zonder Vlees heeft een frisse golf van bewustwording, inspiratie én gedragsveranderingrond duurzame voeding teweeggebracht
Ja, er is nog véél werk aan de winkel voor een duurzame toekomst… en het is makkelijk ontmoedigd te raken door de enorme klimaatproblematiek… maar liever delen wij hieronder (voor de geïnteresseerden) onze hoopvolle, constructieve conclusies. Piet Huysentruyt zou zeggen: “Wat hebben we geleerd?” Nou, wij hebben veel geleerd:
We moeten op zoek naar de voordelen van duurzamer leven
We krijgen vaak de vraag hoe het komt dat DZV zoveel mensen kan engageren. De essentie is: het draait niet rond ‘kijk eens hoeveel ik mezelf opoffer voor de wereld’ en daar dan schouderklopjes voor krijgen. Nee, deelnemers laten ons vooral weten hoe lekker en verrassend ze hebben gegeten, hoe ze zich gezonder voelen, hoe tof het was samen met collega’s/familie/vrienden mee te doen, hoe aangenamer hun keuken is met minder plastic afval, hoeveel geld ze besparen door minder eten te verspillen,… én dat ze nadien vrijwillig deze gewoontes willen doorzetten! En zo creëer je een langetermijneffect.
We moeten dus op zoek willen naar de voordelen van meer duurzaamheid. Zodat het geen beperking is maar een verrijking. Zodat het een win-win situatie is, voor onszelf en de rest van de wereld.
Verandering moet van alle kanten komen: het is een kwestie van én én én.
Wij worden heel moe van discussies waarbij de verantwoordelijkheid voor duurzame verandering steeds naar ‘de ander’ wordt verschoven. Maar één ding is zeker: verandering moet van overal komen. Het is een verantwoordelijkheid van burgers én overheden én bedrijven. Van jonge én oude generaties. Van links én rechts. Van het oosten én het westen. Bottom up én top down. We hebben nood aan grote én kleine veranderingen. Bovendien, mensen inspireren elkaar tot verandering. Burgers beïnvloeden elkaar. Consumenten beïnvloeden bedrijven. Bedrijven beïnvloeden consumenten. Burgers beïnvloeden politici. Politici beïnvloeden burgers. De media worden beïnvloed door al deze partijen, én vice versa uiteraard. Enzovoort…
DZV is het resultaat van al die krachten samen. Niets bestaat wat niet iets anders aanraakt, zeggen ze. Laat het dus maar iets positiefs zijn.
Consequent zijn is overroepen
We moeten bijvoorbeeld niet per se allemaal veganist worden. Het mag, maar het moet niet. Wat wel nodig is, is dat we allemaal samen minder dierlijke voeding eten. Wij geloven dat de idee dat je consequent moet zijn om goed te doen, onzin is. Dat werkt vooral verlammend en dus averechts. Wat veel waardevoller is, is de oprechte poging van een grote groep mensen om vaker betere keuzes te maken.
www.dagenzondervlees.be