"Er wordt te weinig aandacht besteed aan circulaire economie binnen het curriculum van de gemiddelde student. Het is nochtans broodnodig voor de arbeidsmarkt van morgen", klinkt het bij Vlaanderen Circulair. Ze besloten daarom actie te ondernemen en ze stampten, in samenwerking met o.a. Stadslab 2050 en Atopia, een bootcamp uit de grond die exclusief focust op circulaire economie. Op het programma: uitgebreide workshops om een circulaire mindset te stimuleren, een blik op nieuwe businessmodellen en inspirerende talks van succesvolle circulaire ondernemers zoals Tom Duhoux (ontwikkelaar van het duurzaam denimlabel HRVST) en Stefaan Vandist (werkzaam bij het duurzaam innovatiebureau Studio Spark). Maar bovenal moest het een actiegerichte week worden, met ruimte om al het geleerde onmiddellijk in de praktijk om te zetten tijdens de ontwikkeling van een duurzaam project.
Met de bootcamp wil Vlaanderen Circulair ondernemende jongeren het brede spectrum van circulaire economie laten ontdekken en circulair ondernemerschap stimuleren
Goesting genoeg
De oproep voor de bootcamp viel niet in dovemansoren: 22 enthousiastelingen startten maandag vol goede moed aan de week. De achtergrond van de deelnemers bleek heel verscheiden, van economist tot psycholoog, de ene met al een beperkte ervaring op zak, de andere puur uit interesse. De term ‘bootcamp’ bleek niet overdreven; de dagen waren lang, de input was groot en de deelnemers kregen een omvangrijk pakket kennis en zelfreflectie voor de kiezen. Alles werd echter op bijzonder enthousiaste wijze gepresenteerd zodat het geheel absoluut verteerbaar bleek. Het duurde dan ook niet lang voor de vlam oversloeg op de deelnemers en de ideeën begonnen op te borrelen.
En dan dat project…
Hoe ziet een circulair stadsproject er uit? Met welk businessmodel kan je rendabel ondernemen? Wat is de rol van de lokale bewoners? Er werd gezweet en gezwoegd, ideeën kwamen op tafel en werden weer verworpen, plannen werden getekend om nadien weer in de prullenmand te belanden. Met de hulp van een aantal inspirerende workshops (Wat is transitiemanagement? Wat is het belang van storytelling?...) en inspirerende lezingen en talks kwam het tegen het einde van de week tot een unieke kruisbestuiving tussen de deelnemers met als resultaat een volwaardig projectvoorstel. Bold Branders werd in het leven geroepen, een storytelling initiatief dat met inspirerende verhalen en opvallende media de waarde van spullen in het licht wil zetten. Een turbo-leerproces had zich op een week voltrokken... Het hele gebeuren werd afgesloten met een presentatie voor een breder publiek en een welverdiend feestje.
Hoe moet het nu verder?
Projecten als deze zijn niet overbodig. Onze (fossiele) grondstoffen worden steeds schaarser en onze planeet kreunt onder de impact van onze afvalproducerende economie. De tijd dat een product geproduceerd, geconsumeerd en tenslotte naar de afvalberg verbannen wordt is voorbij. Recycleren is een eerste stap, maar nog veel beter is het produceren van goederen waarvan de grondstoffen steeds opnieuw gebruikt kunnen worden als basis voor weer nieuwe materialen. Of zoals ze bij OVAM zeggen: ‘Afval bestaat niet!’.
Wat kan jij doen?
Is circulair ondernemerschap niet bepaald je toekomstdroom? Geen probleem! Draag zelf je steentje bij door minder te consumeren, oude producten te repareren in plaats van een nieuw exemplaar te kopen of je spullen tweedehands te kopen. Want één ding is zeker; ja kan ook naast een bootcamp veel doen om de circulaire economie een duwtje in de rug te geven!
Tekst: Nele Somers