Mensen brengen zelf hun potjes mee om producten in te doen. We hebben al uitgewassen bokalen en metalen dozen gezien, maar ook gewone confituurpotjes.
Sara is een van de initiatiefneemsters van Content. Enthousiast vertelt ze over het concept. “Mensen brengen zelf hun potjes mee om producten in te doen. Ze moeten dat eerst wegen en een etiket met het gewicht op hun potje plakken. Daarna vullen ze het, en aan de kassa trek ik het gewicht op het etiket er gewoon weer af. Wat de mensen precies meebrengen maakt niet uit, we hebben al uitgewassen bokalen en metalen dozen gezien, maar ook gewone confituurpotjes. Zelf hebben we ook wat herbruikbare potjes, flesjes en zakjes voor groenten liggen. Veel mensen die hier voor het eerst een kijkje komen nemen zijn niet voorbereid en kunnen dan hier een herbruikbare verpakking kopen.”
Chique kauwgomballenbakken
In de winkel staan bakken met verse groenten, vaten met olie, broden, kazen, charcuterie en boter en aan de wanden hangen silo’s met kleurrijke producten: ontbijtgranen, noten, bonen, thee, koffie, kruiden,… Een silo is een plastic, hervulbare bak met een hendel. Een soort chique kauwgomballenbak dus. Mooi, maar ook hygiënisch. “Daar zijn we heel streng in”, zegt Sara. “Onze klanten mogen niets terug in de bakken stoppen, ook niet als ze per ongeluk 500 gram pijnboompitten in hun doosje doen. Gevoelige producten zoals zuivel doen wij zelf in de potjes, zodat we zeker zijn dat ze proper zijn. Doordat de meeste bakken met een gietsysteem werken, is er geen contact tussen de producten en de potjes van de klanten. Bij de samengestelde producten zoals muesli hangt de ingrediëntenlijst op de silo, zodat de klant weet wat hij koopt. We streven ernaar om alles van basisvoeding in huis te hebben.”
Van bakjes tot bidons
Klanten gaan dus zonder verpakking naar huis, maar hoeveel afval produceert Content zelf? Sara: “We zetten wekelijks één restafval zak buiten. We werken met drie grote leveranciers: één voor groenten en fruit, een voor de ruwe producten zoals granen, rijst en rozijnen, en een voor de meer samengestelde producten zoals muesli of pasta. Daarnaast hebben we nog een tiental kleine producenten, zoals ‘Selma-turen’ van onze confituur. Groenten en fruit komen toe in bakjes die de leveranciers terug meenemen, hetzelfde geldt voor alle zuivel. De ruwe producten komen toe in grote papieren zakken, van 15 tot 25 kg. Enkel de samengestelde producten zitten in plastic verpakking van 5 kg, vanwege de houdbaarheid. Die plastic zakken, en grote bidons van olie, is het enige wat we als restafval moeten buitenzetten. Bovendien is er nog steeds een immens verschil tussen een verpakking van 5 kg muesli of 10 verpakkingen van 500 gram.”
Zo lokaal mogelijk
De eerste pijler van de winkel is verpakkingsvrije voeding, de tweede lokaal eten. Deze twee pijlers versterken elkaar: hoe lokaler de voeding is, hoe minder afval. “De lokale producenten werken allemaal met retourverpakkingen, zoals plastic dozen van de artisanale koekjes, terwijl de producent van de olie uit Italië zijn bidons niet terugneemt”, zegt Sara. “Dat is praktisch natuurlijk ook veel moeilijker te organiseren. Daarom streven we ernaar om steeds meer lokale producten te hebben.” Sara vindt het belangrijk dat het verhaal van Content klopt. Een van de grootste kritieken op het concept is dat er in de winkel veel moet worden weggegooid. De producten zijn immers minder lang houdbaar. “Wij lossen dat op door ’s middags een lunchbuffet aan te bieden, gemaakt met de groenten en andere producten die dreigen verloren te gaan. Op die manier wordt er niks verspild.”
Eerlijke en heerlijke producten
Er zijn nog massa’s ideeën voor de toekomst: zo zou een steriliseermachine veel mogelijkheden bieden. Sara: “We zouden pakketten aan huis kunnen leveren die mensen online bestellen. Op die manier zouden we ook een sociale tewerkstellingsplaats kunnen worden, want dan hebben we mankracht nodig voor het reinigen, vullen en leveren van de producten.” Bespaar je naast afval ook geld als je verpakkingsarm shopt? De prijzen situeren zich ergens tussen een biowinkel en een gewone supermarkt in. Sommige producten, zoals kruiden, zijn opmerkelijk goedkoper bij Content. Dat komt omdat je voor een potje kruiden vooral voor de verpakking betaalt. Voor basisproducten zoals rijst en pasta is de prijs vrij gemiddeld. Voor de artisanale producten zoals siroop, koekjes of confituur betaal je iets meer. Lokale, biologische en artisanale producten hebben nu eenmaal een prijs. Maar je krijgt er wel een eerlijk en heerlijk product voor in de plaats.
Coop Content CVBA - Tiensestraat 259 - 3000 Leuven
contentleuven.weebly.com
Dit artikel verscheen eerder in Vrouwen met Vaart, het magazine van KVLV. Klik hier om het volledige artikel te downloaden.
Met het project Simplify Life zet Netwerk Bewust Verbruiken de voordelen en geneugten van een eenvoudiger leven in kijker. Laat je inspireren door de getuigenissen op www.simplifylife.be en ontdek alles over delen, ruilen, repareren en upcycling. Een project in samenwerking met Vlaams-Brabant klimaatneutraal.