Iedereen voelt het, dit wordt het WK waarin jullie, de Gouden Generatie, het waarmaakt. Vanaf morgen kan het beginnen: het afwegen van jullie kansen in de groepsfase van het WK, de analyses van de tegenstanders. Binnen enkele maanden staat er elke dag wel een verhaal over de voorbereidingen in de krant, en dan moet het WK nog beginnen. Wij zijn in elk geval grote fan.
Maar wij zouden nog grotere supporters zijn als we ook iets zouden vernemen over de naaisters van jullie Adidas outfits, want ook zij leveren een cruciale bijdrage aan het hele WK-gebeuren. Wij willen weten waar ze wonen, hoeveel ze verdienen, hoe lang hun werkweek duurt.
Adidas laat z’n spullen maken in meer dan 1000 fabrieken in 60 landen, waaronder Bangladesh, Indonesië, Cambodja en Oekraïne. Landen die niet bepaald bekend staan om hun goede arbeidsomstandigheden. In Oekraïne verdienen kledingarbeidsters 89 euro per maand. Net iets meer dan de prijs voor een supportertruitje van de Rode Duivels. Eigenlijk hebben ze 3 à 4 keer meer nodig voor een leefbaar loon: een loon waarmee ze hun familie kunnen onderhouden. In Bangladesh moeten kledingarbeid(st)ers véél overuren doen om aan 85 euro te geraken. Tijd om naar het voetbal te kijken hebben ze dus sowieso niet. In Cambodja worden vakbonden en activisten monddood gemaakt: wie z’n mond durft opentrekken, vliegt de gevangenis in. Kledingarbeidsters vallen er soms bij bosjes flauw, bij gebrek aan goede voeding en door de extreme temperaturen in de fabrieken.
Nee, voor miljoenen kledingarbeidsters is het WK voetbal geen feest. Voor hen betekent het nóg meer verplicht overwerk in slechte omstandigheden.
Tegelijkertijd sluit Adidas miljoenen deals met topvoetballers, clubs en nationale teams. Het sponsorcontract met Manchester United bedraagt 114,3 miljoen euro per jaar. Voor Lionel Messi legt Adidas 38 miljoen euro per jaar op tafel. De andere sportmerken moeten daar niet voor onderdoen: de 10 Europese clubs met de lucratiefste contracten kregen in 2015 409 miljoen euro sponsorgeld. Met dat geld zouden sportmerken honderdduizenden kledingarbeidsters een mooie loonsverhoging kunnen geven.
Beste Rode Duivels, denk ook eens aan de onzichtbare vrouwen die jullie sportoutfit genaaid hebben. Vraag jullie sponsors om een leefbaar loon uit te betalen aan de makers van jullie sportoutfit. Zodat het WK voetbal ook voor hen een feest is. Een mooie Duiveluitdaging, toch?
Sara Ceustermans, Schone Kleren Campagne
De Schone Kleren Campagne is een coalitie van verschillende organisaties: ABVV, ACV, Wereldsolidariteit, FOS, BBTK, LBC-NVK, ACV-Metea, ABVV Algemene Centrale, Testaankoop en Netwerk Bewust Verbruiken. De Schone Kleren Campagne maakt deel uit van het internationale netwerk Clean Clothes Campaign, met 20 coalities in Europa en Azië en meer dan 200 partners wereldwijd.