Minimaal 10.000 mensen zullen 3 maanden lang geen nieuwe kleding aankopen. Dat doel stelde CollAction, de organisator van 'Slow Fashion Season'. Het vrijwilligersplatform CollAction spreekt mensen aan om deel te nemen met duurzaamheidsacties. Pas als het minimum aantal deelnemers bereikt is, gaat de actie door. Vorig jaar lag de lat op voor de Slow Fashion Season (toen 'Slow Fashion Summer') op 2.500 mensen en deden meer dan 2.600 mensen mee. Dit jaar verviervoudigde CollAction zijn doelstelling dus tot minimum 10.000 deelnemers. En het thema leeft! Want op 17 juni, 4 dagen voor de deadline, is die doelstelling al ruim overschreden: 11.305 mensen schreven zich in.
500 miljard T-shirts
Naast erbarmelijke werkomstandigheden is de textielindustrie verantwoordelijk voor enorme hoeveelheden waterverbruik, watervervuiling, afval en uitstoot van broeikasgassen. Volgens een rapport van Global Fashion Agenda (2017) verbruikt de mode-industrie jaarlijks een enorme hoeveelheid aan water, die gelijk staat aan 32 miljoen Olympische zwembaden gevuld met water. Volgens Quantis (2018) is de mode-industrie goed voor 8% van de mondiale uitstoot van broeikasgassen.
En de industrie begint pas echt goed op stoom te komen. Fast fashion noemen we dat: een alsmaar groeiende behoefte aan nieuwe goedkope kleding met seizoenen die elkaar steeds sneller opvolgen en een prijzenslag tussen grote warenhuizen en merken. De kledingconsumptie wereldwijd is sinds 2000 meer dan verdubbeld. De gemiddelde persoon koopt nu 60% meer kleding en bewaart het ongeveer half zo lang als achttien jaar geleden. Volgens een onderzoek van Boston Consulting Group en Global Fashion Agenda neemt de consumptie ook de komende jaren sterk toe: van 62 miljoen ton tot 102 miljoen ton in 2030. Dit komt overeen met 500 miljard T-shirts. Het is duidelijk dat dit niet houdbaar is, maar overheden en bedrijven nemen maar mondjesmaat verantwoordelijkheid op. Dus is het tijd voor een nieuwe benadering, gedreven door de consument: Slow Fashion Season.
Iedereen kan een verschil maken
Joëlle van Rheeden, een van de deelnemers van vorig jaar, was heel enthousiast: "Ik denk dat het doel van de oefening is om in te zien dat je niet altijd iets nieuws hoeft te kopen. Je kan veel tweedehands vinden, vaak is dit leuker én goedkoper dan bij de reguliere winkelketens. Het is niet alleen leuk om deze pareltjes te zoeken of te ruilen, het is ook veel duurzamer. Ook is het goed om stil te staan dat jij en ik daadwerkelijk impact kunnen hebben door slechts andere keuzes te maken."
Sarah Vandoorne, fair fashion-journalist en Slow Fashion Season-ambassadeur in België, kocht sinds januari geen nieuwe kledij: “Kleding is zo goedkoop geworden dat onze kasten stilaan uitpuilen. Outfits voor op vakantie op kop: T-shirts, topjes en zomerjurkjes kosten soms niet meer dan drie euro. De impact daarvan, zowel op het milieu als voor de mensen die de kleren maken, is enorm. En wij, als consumenten, kunnen daar iets heel simpels aan doen. Veel hoeven we daarvoor niet te ondernemen: helemaal niks zelfs. Als we een seizoen lang niks nieuws kopen, sparen we heel wat energie uit en geven we tegelijk een belangrijk signaal. Actie voeren was nog nooit zo makkelijk.”
Ron van den Akker, medeoprichter van CollAction, hoopt dat de actie aanzet tot gedragsverandering: "We willen mensen bewust maken dat er andere oplossingen zijn - dat een andere levensstijl of manier van consumeren mogelijk is. En dat het juiste doen niet saai of pijnlijk hoeft te zijn - het kan leuk en creatief zijn. We kunnen wachten totdat de industrie, de regering of andere mensen gaan handelen. Of we kunnen samen een voorbeeld stellen met onze acties."
Meer weten? www.slowfashionseason.org, @slowfashionseason