Gooi die zaden niet weg, ze redden levens
Zaden voor Voedsel zamelt voor ontwikkelingsprojecten zaden in uit groenten en fruit die we hier eten. In december en januari zetten de organisatie zich extra in voor een fantastisch project in Malawi.
“Er is een zeer uitgebreid aanbod aan groenten en fruit in supermarkten”, zegt Brecht Stautemas, student en een van de gezichten achter het label. “Door de geglobaliseerde markt zijn nagenoeg alle producten het hele jaar door in de winkel terug te vinden. Dit maakt het voor consumenten moeilijk om seizoensproducten te herkennen in het totale aanbod.”
Als oplossing voor dit probleem ontwierpen de studenten een label voor seizoensgebonden groenten en fruit. “Prijs bleek een voorname en bepalende factor te zijn bij een groot deel van de bevraagde consumenten”, zegt Brecht Stautemas. “Enerzijds plaatsen we ons label daarom naast het prijsetiket. Anderzijds informeren we de consument met een overhangend label over de voordelen van seizoensproducten. Producten die het label dragen zijn vers, seizoensgebonden geteeld in volle grond en gekweekt in België.”
Delhaize Dok Noord test het concept nu uit in de winkel. De eerste resultaten komen de studenten delen in het Ik ben meer dan mijn kassaticket Atelier op 5 juni in de WATT Factory. Dat is een avond die helemaal in het teken staat van hoe supermarkten ons het als consument makkelijker kunnen maken om meer volgens de seizoenen te eten.
“De meeste mensen willen wel duurzaam consumeren, maar slagen er niet in omdat ze de tijd niet hebben of omdat het te complex of te duur is”, zegt Jelle Goossens van Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), een van de organisaties achter de actie. “Daarom gaan we in gesprek met supermarkten, omdat zij de kracht hebben om duurzame keuzes voor ons makkelijker te maken.” Dat is ook het uiteindelijke doel van de studenten. “Ons label is hopelijk een stapje in de goede richting,” zegt Brecht Stautemas.
Tijdens het Ik ben meer dan mijn kassaticket Atelier komen winkeldirecteurs van lokale Gentse supermarkten aan het woord, samen met Prof Hendrik Slabbinck van de UGent, een expert in consumentengedrag. Vervolgens gaan de aanwezige consumenten met hen aan de slag om concrete oplossingen uit te denken die het ons makkelijker maken volgens de seizoenen te eten. “Het seizoens-label zal daarbij zeker een inspiratie zijn”, besluit Jelle Goossens.
Het Ik ben meer dan mijn kassaticket Aterlier gaat door in de WATT Factory (Vlasgaardstraat 52, 9000 Gent) op 5 juni vanaf 18.30.