Met spullenbibliotheken op weg naar digitale inclusie
Verslag van de co-creatiesessie in juni 2022
Het project Deel IT (2021-2024) wil de digitale kloof verkleinen, de onderwijskansen van financieel kwetsbare gezinnen vergroten én de levensduur van ICT verlengen. In samenwerking met scholen, (sociale) organisaties, geëngageerde burgers... installeert Deel IT deelpunten voor IT-materiaal om gezinnen te ontzorgen met een degelijk toestel, internettoegang, technische ondersteuning en begeleiding door een buddy. Deel IT is een initiatief van Repair&Share en Cera dat verderbouwt op de expertise van Deel IT Deelbaar Mechelen en aansluit bij Vlaamse Veerkracht projecten als Digisprong, Edusprong en Digibanken.
De projectmanager van Deel IT, Jo Helsen, organiseert een reeks webinars om geïnteresseerden wegwijs te maken in de mogelijkheden van Deel IT. Je kunt gratis aansluiten als je registreert via Eventbrite.
Welke partners heb ik nodig? Hoeveel mensen en middelen moet ik voorzien? Hoe en waar raak ik aan computers of ander IT-materiaal? Wat zijn de belangrijkste rollen en processen in een uitleendienst? Wat zet ik in een uitleenovereenkomst? Hoe kan ik vrijwilligers inzetten?
Mensen in een sociaal kwetsbare positie die digitale vaardigheden missen, missen vaak ook iemand in hun omgeving die kan helpen. Een digibuddy is hun eerste aanspreekpunt en helpt hen op weg. Wat wordt er van je verwacht als digibuddy? Hoe ga je om met kwetsbare doelgroepen? Waar kun je info, uitwisseling en ondersteuning vinden?
Waar let ik op bij aankoop van IT materiaal? Wat zijn minimumvereisten voor een pc om in een uitleendienst te zetten? Wat kan ik doen met materiaal dat niet in aanmerking komt? Wat is datawipen en hoe pak ik dat aan? Welk besturingssysteem en welke programma's zet ik op mijn device? Wat met licenties?
Welke noden heeft de ontlener? Welke vaardigheden heeft hij of zij al, en welke moeten nog ontwikkeld worden? Hoeveel ondersteuning is nodig en zijn er al mensen in zijn of haar omgeving die kunnen helpen? Welke testen over niveau bestaan er en kan ik ze inzetten? Naar wie kan ik doorverwijzen voor ondersteuning of hoe zet ik een digibuddy in? Welk device is het best geschikt? Wat zijn IT personae en hoe kan ik die inzetten?
Of heb je interesse in een inhaal-webinar? Neem dan contact op met Jo Helsen via jo@repairshare.be