1 Trieëer je taken
Maak een lijst van alle taken die er in huis te doen zijn en overloop ze. Duid in het groen de taken aan die je wilt behouden, in het rood de taken die je niet meer wilt doen. Oranje worden de taken die je gaat uitbesteden. Als je de rode taken overloopt met je partner en die is bereid ze over te nemen, dan ben jij niet meer verantwoordelijk. Je partner mag ze ook doen op zijn manier.
2 Zeg nee
Leer neen zeggen tegen je baas maar ook tegen jezelf. De vloer moet niet elke dag gestofzuigd worden en de living moet niet elke dag opgeruimd worden. Tien minuten nadat je (kleine) kinderen wakker zijn, ligt alles toch weer overhoop.
3 Baken af in tijd en ruimte
Laat de kinderen niet in het hele huis spelen, maar voorzie een speelhoek. Ruim geen twee of drie keer op per dag maar slechts één keer. Geef jezelf welgeteld één uur nadat de kinderen gaan slapen zijn om je huishouden te doen.
4 Hou je nettowerktijd in de gaten
Werk met haalbare tijdslimieten en zorg ervoor dat je tachtig procent van je tijd spendeert aan belangrijke taken en slechts twintig procent aan wat niet belangrijk is. Als je een planning maakt, voorzie dan ook buffertijd. Reken wachttijden in de winkel, de file, telefoons, verplaatsingen mee in je tijdsplan. Zo voorkom je dat je takenlijst onrealistisch lang wordt.
5 Carpe momentum
Alles onder controle hebben, lukt niet. Je kunt niet én werken én twee kinderen opvoeden én elke dag vers koken én je huis piekfijn hebben én… Tijd is onmogelijk te beheren. Het komt er op aan tijdloos te leren leven. Je leeft consequent in het nu zodat je elk ‘nu-moment’ ten volle beleeft en benut. Je bent intussen niet bezig met de volgende taak of de volgende vergadering en dat creëert rust.
Dit artikel verscheen eerder op de blog van de eigentijdse en eigenzinnige vrouwenorganisatie Femma.
TEKST: Jente Minne
Simplify life is een project in samenwerking met Vlaams-Brabant klimaatneutraal.