Het was een collega die het idee kreeg in de auto tussen het kantoor in Brussel en zijn huis in Brugge. Door het smogalarm mocht hij maar negentig rijden, waardoor zijn rit een stuk meer ontspannen verliep dan gewoonlijk, nauwelijks langer duurde, en merkbaar minder brandstof had gekost. “Wellicht willen heel wat mensen dat vaker doen”, zei hij, “maar durven ze het niet door het gejakker op de gewone werkdagen. Waarom ontwerpen we geen duidelijk zichtbaar en herkenbaar merkteken op de wagen waarmee automobilisten te kennen kunnen geven: let op, ik rijd niet sneller dan 100 kilometer per uur op de snelweg?”
Een fantastisch plan eigenlijk. Je dwingt er niemand mee hetzelfde te doen – dat ligt nogal emotioneel allemaal – , maar je vraagt wel respect voor het feit dat jij wat trager gaat: “Even geduld, u kunt zo weer door. Dank u wel. ” En bovendien zien de andere automobilisten al van ver dat ze even moeten opletten, omdat je niet zo gek veel sneller gaat dan het vrachtverkeer.
Waarom ontwerpen we geen duidelijk zichtbaar merkteken waarmee automobilisten te kennen kunnen geven: let op, ik rijd niet sneller dan 100 kilometer per uur?
Nog eens de voordelen van zo’n vrijwillige snelheidsbeperking op een rij. Laten we die rit tussen Brussel en Brugge even afronden op 120 kilometer (in werkelijkheid is het iets minder): tegen 120 doe je daar dus een uur over, rij je 100 dan duurt het 12 minuten langer. Lijkt je dat nog behoorlijk veel, dan dit: een rit van 40 kilometer duurt 4 minuten langer, een van 30 kilometer 3 minuten, enzovoorts. Een nauwelijks merkbaar verschil. Om maar te zeggen dat je in dit kleine land met snelheid maar heel weinig tijdswinst boekt.
Bovendien ligt je brandstofgebruik al gauw zo’n 20 procent lager als je niet sneller rijdt dan 100. Dat scheelt niet alleen flink in de portefeuille, je stoot ook een hele hoop minder schadelijke gassen uit, waaronder de bekendste: het broeikasgas CO2, en stikstofoxiden, die smog en ademhalingsproblemen veroorzaken. Voorts daalt de kans op ongevallen bij lagere snelheden (waardoor ook het aantal files afneemt), en als er dan toch gebotst wordt, zijn de gevolgen minder ernstig.
Misschien is zo’n merkteken wel een idee voor een toekomstige campagne van de overheid. Een campagne die respect en aandacht vraagt voor hen die het voetje lichten. Zodat ook de minder gehaasten onder ons zich met gerust gemoed en schoon (nu ja: schoner) geweten de baan op kunnen begeven.