Kledingkettingen hebben een grote positieve impact

Kledingkettingen hebben een grote positieve impact

Katrien Voet
geschreven door Katrien Voetlaatst aangepast op 13/03/2024
De kledingketting is een eenvoudige, leuke manier om kleren te ruilen. De Transformisten hoopt dat de kledingketting in Vlaanderen even populair wordt als in Nederland. Milieu en klimaat varen er wel bij!
Stappenplan kledingketting - door The Clothing Loop
Stappenplan kledingketting - door The Clothing Loop

 

De kledingketting

De kledingketting is een handige manier om kleren te ruilen met mensen uit je buurt. En het is ook nog heel simpel: een grote tas vol kleren reist langs de deelnemers van de kledingketting in een wijk of stad. Komt de tas bij jou, dan is het tijd om te shoppen. Leuke kleren die je zelf niet meer draagt, stop je in de tas. Na 3 dagen breng je de tas naar de volgende deelnemer. Dat wordt zeker een fijne kennismaking... Meer informatie over hoe je kunt deelnemen, vind je op deze pagina

 

Positieve impact

Het concept van de kledingketting of clothing loop is ontstaan in Nederland tijdens de corona-lockdown. Het werd er algauw super populair. De organisatie The Clothing Loop, die een platform en ondersteuning biedt aan kledingkettingen, berekende de positieve impact van het systeem op milieu en klimaat én op ons gedrag. De resultaten zijn indrukwekkend! De Transformisten zet zich graag volop in om de kledingketting ook in Vlaanderen populair te maken. Samen kunnen we ook hier duizenden kilo’s kleding besparen en de textielconsumptie verduurzamen!

 

Bereik 

The Clothing Loop had een doel voor ogen: in 2023 minstens 1.500 geregistreerde kledingkettingen met in totaal minstens 50.000 deelnemers. Begin 2024 stond de teller op ruim 1.100 actieve kledingkettingen met bijna 30.000 geregistreerde deelnemers. Maar uit een rondvraag in 2022 bij 400 deelnemers van verschillende kettingen (als vooronderzoek voor het impactrapport, daarover lees je hieronder meer) leerde The Clothing Loop dat heel wat deelnemers hun familieleden en huisgenoten laten meegenieten van de ruiltas met kleding. Gemiddeld ruilen +2 mensen per geregistreerd adres kleding. Dat betekent dat het initiatief eind 2023 al 60.000 mensen kon bereiken. 

 

CO2-reductie en waterbesparing

Begin 2024 berekende The Clothing Loop haar impact in de vorm van CO2-uitstootreductie en waterbesparing. We verduidelijken eerst hoe de organisatie het rekenwerk deed, daaronder vind je de conclusies: 

In 2023 groeide het aantal geregistreerde deelnemers van 15.600 naar 28.633. Gemiddeld rouleert er een kledingtas per 6 deelnemers. Begin 2023 waren dat 2.600 kledingtassen, aan het eind 4.772. Gemiddeld is een tas na 20 adressen ververst. De spelregel is doorgeven na 3 dagen, maar dat lukt niet bij alle deelnemers. Als je noteert dat een tas 5 dagen bij elke deelnemer is, dan duurt het volledig verversen van de inhoud 100 dagen. Eén tas weegt tussen de 5 en 15 kilo, gemiddeld 10 kilo dus. Dan helpt elke tas bijna 35 kilo textiel aan een nieuw leven (verderop haalt The Clothing Loop daar nog 10% vanaf, omdat er altijd items niet goed genoeg blijken om een nieuw publiek te vinden). In 2023 rouleerden er gemiddeld (2600+4772)/2 = 3686 tassen. Hoeveel ton textiel haalt dan een nieuwe bestemming? 3.686 x 35 kilo = 129.010.

Voor de berekening van de CO2-reductie is de som nog niet klaar. Volgens een onderzoek uit 2022 van The Swapshop voorkomt een kledingstuk ruilen de aankoop van een nieuw kledingstuk in 50% van de gevallen. Een vergelijkbaar impactonderzoek door Vestiaire Collective kwam in haar impactrapport van 2023 zelfs op 82% uit. In de ruiltassen zitten gemiddeld 20 kledingstukken. Een tas is 3,5x per jaar ververst weten we, dus er vinden per tas per jaar 70 kledingstukken een nieuwe bestemming. In 2023 vonden er dus gemiddeld 3.686 x 70 = 258.020 kledingstukken een nieuw huis. Laten we er 10% aftrekken voor kledingstukken die niet meer in goede staat zijn en die in de textielbak belanden, dan blijven er 232.218 kledingstukken over. In zeker 50% van de gevallen voorkwamen die een nieuwe aankoop. Dat betekent dat er 116.109 kledingstukken mínder als nieuw zijn aangeschaft in 2023. Met een gemiddeld gewicht van 0,5 kilo per item is dat 58.054,5 kilo textiel!

Over de CO2-uitstoot van kleding lopen de onderzoeksresulaten uiteen. Immers, een winterjas is bijna onmogelijk te vergelijken met een overhemd. We maken hier een zo realistisch mogelijke schatting gebaseerd op een studie door INTEXER die stelt dat een kilo nieuw textiel gemiddeld 25 kilo CO2 uitstoot. De slotberekening wordt dan: 58.054,5 x 25 = 1.451.362,5. Conclusie: de Clothing Loop heeft bijna 1,5 miljoen kilo CO2-uitstoot voorkomen in 2023.

Over naar waterverbruik. Een spijkerbroek kost gemiddeld 7.000 liter om te maken, een T-shirt 2700 liter. Als we een gemiddelde nemen van 4.000 liter per item, en er zijn 116.109 aankopen voorkomen, is de slotberekening 116109*4000 = 464.436.000. Conclusie: de Clothing Loop heeft bijna 500 miljoen liter water bespaard in 2023.

 

Gedragsverandering

Kledingkettingen slagen er ook in om een echte gedragsverandering teweeg te brengen met betrekking tot textielconsumptie. Dat toont het impactrapport van The Clothing Loop uit november 2022.

Daarover gaan de grafieken onderaan. Van de 1.547 kledingketting deelnemers die meededen met het impactonderzoek van The Clothing Loop, zei meer dan de helft een eerdere ervaringen te hebben met kleding ruilen. Het concept krijgt veel mensen dus voor het eerst aan het delen en ruilen! 

Het onderzoek ging ook na in hoeverre kledingketting deelnemers hun gedrag hebben veranderd: 27% gaf aan minder en bewuster te kopen dan voordien; 19% merkte zelfs een grote verandering in hun consumptiegedrag. Conclusie: de kledingketting brengt bij 46% van de deelnemers een gedragsverandering teweeg! 49% van de respondenten leefde ook voor hun deelname aan de kledingketting al duurzaam, voor hen is de kledingketting een nieuwe methode om aan tweedehands kleding te komen. Slechts 5% gaf aan geen verandering te merken. Voor hen is de extra kleding via de kledingketting een leuke bonus.

Meer lezen: Op clothingloop.org deelt The Clothing Loop het volledige impactrapport - je kunt het doornemen op Heyzine.com

 

Invloed kledingketting op consumentengedrag - cijfers uit impactrapport The Clothing Loop
Invloed kledingketting op consumentengedrag - cijfers uit impactrapport The Clothing Loop
Invloed kledingketting op consumentengedrag - details - cijfers uit impactrapport The Clothing Loop
Invloed kledingketting op consumentengedrag - details - cijfers uit impactrapport The Clothing Loop