Hergebruik, repareren en delen centraal
Maak van circulair het nieuwe normaal
Babyspullen die je maar enkele maanden nodig hebt huren of lenen in plaats van ze aan te kopen, de kapotte rits van je winterjas (laten) herstellen, je volgende smartphone refurbished kopen, bij een renovatie vertrekken van het hergebruik van materialen, als kerstcadeau kiezen voor een gekoesterd boek uit je eigen boekenkast of een origineel verpakte tweedehands-vondst… Het zijn maar enkele voorbeelden van circulaire consumptie. Telkens gaat het om maximaal inzetten op hergebruik, herstellen of delen en zo weinig mogelijk nieuwe materialen gebruiken voor je product of dienst. Waarom dat zo belangrijk is? Omdat de sociale impact en de milieu-impact van onze honger naar nieuwe spullen enorm groot zijn. De oplossing? Maak van circulair het nieuwe normaal en zet hergebruik, repareren en delen centraal.
Circulair na corona
Corona schudde onze hele samenleving door elkaar. De gezondheidscrisis bracht enkele belangrijke thema’s hoger op de maatschappelijke agenda: zorg dragen voor milieu en biodiversiteit, Het belang van lokale productie… Daar speelt Circular Monday op in. Het is een warme oproep om bewust te kiezen voor een levensstijl die de grenzen van de planeet respecteert en om lokale ondernemingen te steunen die kiezen voor een toekomstbestendige economie gebaseerd op hergebruiken, repareren en delen (of verhuren).
Wat is Circular Monday?
Liever prikkelen rond positieve trends dan anti-Black Friday zijn
Circular Monday vindt niet toevallig plaats vlak voor Black Friday, de hoogdag van het hyperconsumentisme. Op Black Friday regent het kortingen voor de consument, waarbij (web)winkels je producten willen laten kopen die je veelal niet nodig hebt. Die praktijk staat haaks op een duurzame en veerkrachtige economie. Er is immers altijd iemand die de prijs betaalt voor onze koopjes. De initiatieven die deelnemen aan Circular Monday focussen op lokale circulaire oplossingen. Ze bieden een positief alternatief in deze uitdagende tijden.
Het initiatief werd in 2017 opgericht in Zweden onder de noemer White Monday. De nieuwe naam Circular Monday wil liever prikkelen rond positieve trends dan anti-Black Friday zijn. "De beweging begon als een antidotum voor Black Friday, daarom noemden we het White Monday. Maar eerder dan tégen Black Friday zijn, willen we de consument laten zien hoeveel aangename manieren er bestaan om circulair te leven en te winkelen. Daarom besloten we om verder te gaan als Circular Monday. Die naam werkt trouwens het hele jaar door."
"De deelnemende ondernemingen en organisaties, die wij “buddies” noemen, tonen dat je in de komende eindejaarsperiode origineel uit de hoek kunt komen door een cadeaubon te schenken voor een verhuurbedrijf of een repair shop. En waarom zou je geen mooie strik rond een tweedehands laptop kunnen binden? De functie die je uit het product haalt, is dezelfde, of het nu nieuw is of gebruikt", vertelt Henning Gilberg, de oprichter van Circular Monday, daarover.
Circular Monday in België
Netwerk Bewust Verbruiken promoot minder maar betere consumptie. Geïnspireerd door het Zweedse initiatief Circular Monday verspreidde Netwerk Bewust Verbruiken een oproep onder circulaire voorlopers en ondernemers in België om mee te doen met dit positief alternatief voor Black Friday. Er kwamen meteen enthousiaste reacties. In enkele dagen tijd verzamelde Netwerk Bewust Verbruiken al 30 initiatieven, dat aantal groeit nog aan... Enkele voorbeelden:
- De onderneming NNOF die de levensduur van meubilair verlengt en afval vermijdt in een duurzame transformatie van kantooromgevingen
- De Brusselse sociale coöperatie PermaFungi die oesterzwammen kweekt op (biologisch) koffiedik
- De Kringwinkel Okazi uit Hasselt die maandag start met de verkoop van tweedehands (kunst)kerstbomen via Facebook
- En véél meer creatieve circulaire initiatieven zoals je kunt zien op de Belgische pagina op circularmonday.com
Wil je ook meedoen?
Als ondernemer of organisatie deelnemen is heel eenvoudig. Dit zijn de spelregels die voor alle deelnemers gelden:
- Geen reclame maken / kortingen geven onder de vlag ‘Black Friday’
- Communiceren op maandag 23 november 2020 met de vermelding #circularmonday
- Indien je kortingen geeft of acties opzet onder de noemer ‘Circular Monday’ dan enkel met circulaire diensten (vb. 20% korting op reparatie van kleding of huur van fiets) ofwel met circulaire producten (gemaakt uit min. 90% gerecupereerd materiaal)
Geef ons een seintje als je graag nog wil aansluiten! Bij Netwerk Bewust Verbruiken hopen we dat deze beweging de komende jaren zal groeien en een trendbreuk kan helpen realiseren in de manier waarop mensen naar (kerst)inkopen kijken. Volgend jaar nemen we een langere aanloop...