PERSBERICHT: 21 februari opent in Sint-Niklaas het eerste Repair Café van Oost-Vlaanderen (13/2)

De Transformisten vzw
geschreven door De Transformisten vzwlaatst aangepast op 18/05/2020
LETS Sint-Niklaas, Transitie Sint-Niklaas, Solied vzw en het Masereelfonds vzw slaan, met de steun van Netwerk Bewust Verbruiken en Stichting Repair Café, de handen in elkaar voor het eerste Repair Café in Sint-Niklaas. Repair Cafés zijn gratis toegankelijke bijeenkomsten die draaien om het (samen) repareren. Bezoekers mogen hun kapotte spullen, zoals huishoudapparaten, fietsen en kledij, meebreng. Vrijwillige elektriciens, naaisters, timmerlieden en fietsenmakers zorgen voor gereedschap en materiaal en helpen bij de reparaties.

Samen klussen

Wil je je ecologische voetafdruk verkleinen? Kom dan naar het eerste Oost-Vlaamse Repair Café en ontdek dat repareren vaak heel gemakkelijk is. En leuk! Wie niets om te repareren heeft, kan ook een kop koffie of thee komen drinken en een handje toesteken bij de reparaties van anderen. Aan de leestafel liggen boeken over repareren en klussen ter inzage.

Waarom een Repair Café?

Veel mensen weten niet meer hoe je spullen herstelt. Via het Repair Café wordt waardevolle praktische kennis op een plezante manier overgedragen. Spullen hoeven niet weggegooid te worden, wat de grondstoffen en energie om nieuwe producten te maken beperkt. Alle lagen van de bevolking worden erin betrokken en vormen zo een sociale mix.

Praktische info

Repair Café is een initiatief van Netwerk Bewust Verbruiken, in samenwerking met LETS Vlaanderen, Transitie Vlaanderen, KOMOSIE, Netwerk Tegen Armoede en Stichting Repair Café. Lees op www.repaircafe.be meer over het ontstaan, de filosofie en de werking van Repair Cafés, en bekijk de kalender met toekomstige evenementen.