Made in? Werkomstandigheden van kledingarbeiders in het Zuiden

Made in? Werkomstandigheden van kledingarbeiders in het Zuiden

De Transformisten vzw
geschreven door De Transformisten vzwlaatst aangepast op 08/12/2014
Tegenwoordig wordt verreweg het grootste deel van onze kleren in Aziatische landen zoals India en China gemaakt. De belangrijkste reden hiervoor is de goedkope arbeidskracht. De arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken en -ateliers in deze landen zijn helaas schrijnend.
schone kleren
Instorting van de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh in 2013. Meer dan 1000 arbeiders kwamen om het leven en meer dan 2000 mensen raakten gewond.

Erbarmelijke arbeidsomstandigheden

Voordat een jeansbroek in je kleerkast belandt, heeft ze er een halve wereldreis opzitten. Het katoen gaat bijvoorbeeld van Oezbekistan naar India om geweven te worden en daarna gaat de jeans via de confectie en afwerking in Turkije naar winkels in België. Door deze aanzienlijke afstanden vergroot de ecologische voetafdruk van kleding nog meer.  Naast de aanzienlijke milieu-belasting heeft de kledingproductie ook een sociaal prijskaartje. De arbeidsomstandigheden in de meeste kledingproducerende landen (zoals China, Pakistan, India, Bangladesh, Turkije en Tunesië) laten zwaar te wensen over. In veel kledingfabrieken en -ateliers krijgen de werknemers – meestal vrouwen – ontoereikende minimumlonen, maken ze veel te lange werkdagen, mogen ze zich niet verenigen in een vakbond en lopen ze hoge gezondheidsrisico's. Een Indiase arbeidster verdient uiteindelijk 2,49 € per dag

Dodelijke stoflong door zandstralen

Dit laatste wordt pijnlijk duidelijk in Turkije, waar de laatste tijd veelal de methode van zandstralen wordt gebruikt om jeans een versleten look te geven. Bij zandstralen worden zandkorrels onder hoge druk over de jeans gespoten, waarbij de kleine zanddeeltjes – wanneer er geen voldoende bescherming is – in de longen van de zandstraler komen vast te zitten. Dit leidt in veel gevallen tot stoflong (silicose), waaraan al verscheidene zandstralers overleden zijn.

Gedragscode voor Schone Kleren

Steeds meer grotere kledingbedrijven stellen zelf een sociale gedragscode op waaraan hun leveranciers moeten voldoen. Deze codes zijn veelal gebaseerd op de basisconventies van de Internationale ArbeidsOrganisatie (IAO). Op zich is dit natuurlijk een goede stap vooruit, maar de controles op de naleving van deze sociale gedragscodes zijn nog niet wat ze moeten zijn.

Schone Kleren Campagne voert actie om de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te helpen verbeteren. www.schonekleren.be