Green Horeca Week 2018
Horeca België spoort de Belgische horecazaken aan om van 8 tot 14 oktober hun inzet voor het milieu in de kijker te zetten door mee te doen met de Green Horeca Week.
"Tuurlijk willen mensen niet te veel betalen", zegt Jelle Goossens van Rikolto (vroeger Vredeseilanden). "Maar ze willen ook geen boeren doen lijden, of het milieu kapot maken. We zijn ervan overtuigd dat de overdonderende meerderheid gewoon wil dat het verhaal achter hun eten klopt, en daar een correcte prijs voor wil betalen. Dat signaal willen we overbrengen."
Daarom slaan Rikolto (Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV, Femma, Gezinsbond en Test Aankoop de handen in elkaar met parent blog Maison Slash.
Het is onze overtuiging dat de tijd rijp is dat supermarkten hun klanten op een nieuwe manier betrekken om hun beleid vorm te geven
"We willen een dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten", legt Ingrid Renders van Maison Slash uit. "Enerzijds laten we consumenten aan het woord. Gewone gezinnen die met twijfels zitten over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma's en obstakels ze daarbij tegenkomen."
Doorheen het jaar komen verschillende thema's aan bod. Op dit moment staat het thema vlees centraal. "Beste supermarkt, wil jij mij helpen om overwogen keuzes te maken als ik volgende keer op zoek ga naar een lekker stukje vlees?" vraagt Magaly Van Cutsem, mama en onderneemster. "Het zou heerlijk zijn om zonder schuldgevoel te kunnen genieten. Vraag de eerlijke laagste prijs voor een stuk vlees. En manipuleer mij gerust naar minder vlees. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik zou het alvast enorm appreciëren."
De antwoorden van supermarkten en de reacties van Pieter Verhelst (boerenbond) en Tobias Leenaert (mede-oprichter van EVA vzw) vind je hier...
"Het is te makkelijk om supermarkten weg te zetten als de grote boeman. En het is te makkelijk om enkel te wijzen naar de consument", besluit Jelle Goossens. "Het is onze overtuiging dat de tijd rijp is dat supermarkten hun klanten op een nieuwe manier betrekken om hun beleid vorm te geven. Het is een kans om op een geloofwaardige manier prioriteiten te stellen op vlak van duurzaamheid en daarover verantwoording af te leggen."
Ben jij ook meer dan je kassaticket? Laat het weten op www.meerdanmijnkassaticket.be