30 dagen zonder wagen in Aalst en Beveren-aan-de-Ijzer
Taxistop en Autodelen.net namen in 2018 drie buurten mee in het project 'Delende buurten'. Bekijk het resultaat!
Er bestaan intussen ontzettend veel autodeelinitiatieven. Grofweg kan je de initiatieven opdelen in buurtinitiatieven en autodeelaanbieders met of zonder eigen vloot.
Ontdek op Cozycar.be of er autodeelgroepen in jouw buurt zijn: mensen die hun auto willen delen en mensen die op zoek zijn naar een wagen
Verschillende buurtbewoners gebruiken samen één of meerdere privéwagens. Zij vormen dan samen een autodeelgroep en wonen meestal bij elkaar in de buurt. Cozycar ondersteunt deze vorm van autodelen. De kosten voor het gebruik van deze wagen worden gedeeld en het is niet de bedoeling dat de eigenaar van de auto winst maakt. Meestal kost een kilometer rijden met een gedeelde wagen tussen de 25 en 35 eurocent. Elke autodeelgroep heeft haar eigen afspraken en regels en bepaalt die ook zelf. Dat kan gaan over de prijs per kilometer of de plaats van de sleutel. Cozycar heeft intussen 500 autodeelgroepen in België! Soms krijgen auto’s uit autodeelgroepen ook een gratis parking ter beschikking van de gemeente waar enkel deelauto’s mogen staan, of betaalt de gemeente het lidgeld voor Cozycar. Als lid van Cozycar heb je recht op telefonische hulp bij vragen, standaardcontracten, handige rekenbladen, een autoverzekering op maat waarbij niet enkel de plaathouder een schadeverleden opbouwt, maar diegene die de schade heeft berokkent, enz. Op die manier zorgt de organisatie ervoor dat alles correct geregeld is. Cozycar gaat dan ook actief lobbyen bij de gemeente voor gratis parkings voor deelwagens.
Benieuwd hoe het zit in jouw buurt? Neem een kijkje op de website www.cozycar.be en typ je adres is. Je krijgt onmiddellijk te zien of er autodeelgroepen in de buurt zijn, mensen die hun auto willen delen en mensen die op zoek zijn naar een wagen.
Veerle (49) is lid van autodeelgroep ‘De blauwe citroen’ in Beernem. “Een paar jaar geleden probeerden we een tijdje met 1 auto te leven, nadat onze toenmalige tweede auto het begaf, maar dat was niet haalbaar. We besloten dus toch een tweede te kopen, met de gedachte dat we die dan met iemand zouden delen, want sowieso zou hij ook veel stilstaan.
Op een evenement in onze gemeente ontmoetten we Pieter en Caroline, die geen auto bezaten, maar er wel af en toe een nodig hadden. Zij gebruikten toen Cambio, maar echt ideaal was dat niet, want die moesten ze oppikken in Brugge en als je hem voor meerdere aaneensluitende dagen gebruikt, is het niet goedkoop. Het leek dus ideaal dat zij af en toe onze auto konden gebruiken. We hebben dan een autodeelparty bij ons thuis georganiseerd. We nodigden een aantal mensen uit en iemand van autodelen.net kwam alles over autodelen uitleggen: hoe doe je het met verzekeringen, welk tarief hanteer je, enz.
We delen de auto nu al zo’n 4 jaar en ik kan het iedereen aanraden
Uiteindelijk sloten enkel Pieter en Caroline aan bij de autodeelgroep, die dus nu uit 2 gezinnen bestaat. Ze bellen steeds op voorhand als de auto willen gebruiken en komen dan de sleutel oppikken. En als we niet thuis zijn leggen we die klaar op ‘een geheime plek’. We hebben een lijst in de auto liggen waar zij steeds aan het begin en einde van hun rit de kilometers opschrijven, en een lijst waarop we noteren wie wanneer getankt heeft. Om de 3 maand maakt mijn man een afrekening. Het leuke is dat het ook echt een heel sociaal gebeuren is: onze kindjes komen goed overeen en vorige zondag zijn ze hier nog komen eten! We delen de auto nu al zo’n 4 jaar en ik kan het iedereen aanraden. In het begin moesten we even een klik maken, want het blijft spannend als iemand anders met jouw auto rijdt, maar ook de verzekeringen zijn goed geregeld dankzij een speciale autodeelverzekering dus het gaat eigenlijk heel goed. Binnenkort gaan we nog eens een nieuwe oproep doen, om andere buurtbewoners ook te laten rijden met onze wagen.”
Daarnaast heb je autodeelaanbieders die een online platform ter beschikking stellen, waarop eigenaars hun wagen kunnen registreren. Alle gebruikers op zo’n platform kunnen dan de geregistreerde wagens lenen. Je biedt je auto aan en bepaald zelf hoeveel je per uur of per dag voor het gebruik van je auto wilt krijgen. De autodeelaanbieder is een soort tussenpersoon en regelt dan bijvoorbeeld de betaling en de verzekering. Uiteraard betaal je een klein percentage van je inkomsten aan de autodeelaanbieder, maar het bespaart jou dan wel weer wat tijd en geregeld. Voorbeelden van zo’n systemen zijn Tapazz en Caramigo. Registreer je auto online of kijk of er in jouw buurt auto’s in de aanbieding zijn op www.tapazz.be of www.caramigo.be.
Steeds meer en meer gemeentes delen hun gemeentelijk wagenpark. Het personeel heeft de auto’s overdag nodig, maar ’s avonds en in het weekend zijn deze meestal beschikbaar, dus waarom ze dan niet uitlenen tegen een vergoeding? Kathy van Autodelen.net vertelt: “Dit najaar stappen nog een aantal gemeentes in dit project van Autodelen.net. Het delen van het wagenpark met bewoners geeft de gemeente een duurzame uitstraling en dé oplossing om kostenbesparend te werken. In gemeentes waar het systeem bestaat, nemen burgers ook makkelijker initiatief om zelf autodeelgroepen op te starten.”
Schelle (provincie Antwerpen) was de eerste gemeente die met het project startte. “Vandaag zijn er 3 inwoners die de auto sporadisch gebruiken om boodschappen te doen of een weekendje naar de zee te gaan” vertelt Liesbeth van de milieudienst. Na de evaluatie van het eerste jaar bleek zelfs dat twee gezinnen hun wagen hadden verkocht omdat ze de wagen van de gemeente konden gebruiken. Fantastisch toch?
Benieuwd of autodelen iets voor jou is? Doe hier de test!
-Lees het volledige artikel in het magazine van KVLV Vrouwen met vaart, editie november 2016-
Tekst: Lotte Van Boxem