Goede voornemens
De geschenkdozen zijn bedoeld om de merken te helpen bij het formuleren van hun goede voornemens voor het nieuwe jaar. Ze bevatten de handtekeningen die verzameld zijn door de #WordTransparant campagne en volgen op het feit dat al 17 merken zich geëngageerd hebben tot een minimumniveau van transparantie, zoals gevraagd door Human Rights Watch, de Clean Clothes Campaign en het International Labor Rights Forum. De organisaties roepen de 5 merken op om de “Transparantiegarantie” te ondertekenen en publiek te maken bij welke fabrieken ze aankopen samen met hun adres en aantal arbeidskrachten. Deze 5 grote merken hebben tot nu geweigerd om het voorbeeld van hun concurrenten te volgen en laten zo consumenten, activisten en arbeiders in het ongewisse over hun productieketen.
Bijna 70.000 mensen doen hiermee een oproep aan de grote kledingmerken en -distributeurs om informatie te publiceren over de fabrieken waar ze hun kleding produceren
‘Alle wegen leiden naar transparantie’
Nochtans staat transparantie momenteel hoog op de agenda in de kledingindustrie. Onder de 17 merken die transparantie beloven, zijn er veel die vroeger geen enkele info over leveranciers publiek maakten, zoals ASICS, ASOS, Clarks, New Look, Next en de merken van Pentland.
Na de ondertekening van de Transparantiegarantie formuleerde ASOS de nieuwe kijk van de merken als volgt: 'Alle wegen leiden naar transparantie. Indien de praktijken in de mode-industrie niet goed genoeg zijn om ze aan de consumenten bekend te maken, dan zijn ze gewoon niet goed genoeg'.
Het momentum voor transparantie groeit ook op maatschappelijk en regeringsniveau. Duizenden mensen gingen in op de oproep van de 'Change Your Shoes' coalitie voor een meer transparante schoenenindustrie. Meer dan 70 organisaties ondertekenden een oproep aan de Europese Commissie voor transparantie. Daarenboven heeft het Europese Parlement zijn sterk engagement voor transparantie bevestigd door in april 2017 een motie te stemmen over het 'Flagship Initiative in de kledingindustrie', dat o.a. oproept voor transparantie in de productieketens.
Ook Primark
Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne: ‘Grote kledingmerken tonen aan dat transparantie mogelijk is zonder dat dit hun bedrijfsbelangen schaadt. In de kledingindustrie is informatie over productieplaatsen essentieel om schendingen van arbeidsrechten te voorkomen en de nog bestaande te verhelpen. De tijd dat we in het puin van een ingestorte fabriek moesten zoeken naar etiketten zou nu eindelijk voorbij moeten zijn.'
Tekst: Schone Kleren Campagne